Hvorfor trenger din nettbutikk Enhanced Ecommerce?

Enhanced Ecommerce (EE) er en Google Analytics-plugin-modul som gir bedre innsikt i kundenes kjøpsprosess. For eksempel kan du opprette segmenter for å forstå hvordan forskjellige kundegrupper oppfører seg på ulike steg i kjøpsprosessen - har de besøkt produktsiden, lagt produktet i handlevognen, gjennomført kjøpet? Innsikten kan benyttes til å optimalisere kjøpsprosessen, prioritere viktige segmenter og løfte fram produktene som presterer best.

Det er mange faktorer som spiller inn når du skal implementere Enhanced Ecommerce. Størrelsen på nettbutikken, om du vil ha full implementering eller kun trenger enkelte deler av funksjonaliteten. Den enkleste måten å implementere Enhanced Ecommerce er å sette det opp via Google Tag Manager. Det som kan være krevende er å sørge for at alle relevante data fra nettbutikken sendes korrekt over til Google Analytics. Ny Media har ferdige moduler som sikrer en rask og effektiv implementering gjennom vår netthandelsløsning.

Ved å implementere Enhanced Ecommerce får du tilgang til en rekke data som kan benyttes strategisk for å optimalisere din nettbutikk. Her er noen av de viktigste:

1. Få et komplett bilde av kundenes kjøpeadferd
Enhanced Ecommerce gir deg et utfyllende bilde av hvordan brukerne oppfører seg i nettbutikken din. Informasjon du kan hente ut inkluderer inntekter, produkter, gjennomsnittlig ordreverdi, totalt antall transaksjoner og konverteringsfrekvens helt ned på kategori- og produktnivå.

2. Se hvilke produkter som presterer best
Med Enhanced Ecommerce ser du ikke bare antall brukere og generell oppførsel, men du kan også spore brukerens oppførsel på et bestemt produkt. Med visninger, klikk, legg i handlekurv etc kan du spore brukerengasjementet og benytte dataene til å optimalisere og prioritere viktig innhold. 

3. Forstå hvor kundene faller av i kjøpsprosessen (og følg dem opp)
Med Enhanced Ecommerce kan du se hvor mange kunder som forlot kjøpsprosessen i ulike steg. Det gir deg viktig innsikt om hvordan brukerne opplever og navigerer seg rundt i nettbutikken, men også mulighet til å følge opp verdifulle kunder. For eksempel kan du hente ut informasjon om hvilke besøkende som forlot produkter i handlekurven og følge dem opp med spissede markedsføringskampanjer (remarketing).

4. Vit hvilke kampanjer som gir verdi
Med Enhanced Ecommerce kan du spore hvordan ulike markedstiltak, kampanjer, kuponger, affiliates etc. presterer. Med klikkfrekvens, genererte inntekter, antall solgte produkter, totalt antall transaksjoner og gjennomsnittsverdi av bestillingen får du innsikt som kan hjelpe deg med med å prioritere, optimalisere og kostnadseffektivisere dine markedstiltak.

Hvis du har som mål om å lage en sømløs brukeropplevelse for dine kunder er det nødvendig å forstå hvordan de besøkende interagerer med produkter og kjøpsprosess. Enhanced Ecommerce tilbyr denne innsikten, som svært mange nettbutikker vil ha utbytte av å forstå bedre og jobbe strukturert med over tid. 

 

Ta kontakt om du ønsker å vite mer om tracking og hva som passer for din nettbutikk!

Send oss en beskjed

Besøksadresse

Dyre Halsesgate 18-22
7042
Trondheim

Postadresse

Postboks 12
7400
Trondheim

Telefon +47 40 00 79 55
E-post post@nymedia.no