Profile picture for user thomas
Skrevet av
Thomas Kulvik
Publisert
20. april 2020

Netthandelen etter coronakrisen; en varig endring

Coronakrisen har i løpet av et par måneder snudd opp ned på måten vi lever, jobber og ikke minst bruker penger på. De siste månedene har forbrukernes handelsmønster endret seg drastisk. Samtidig som de fysiske butikkene har vært stengt eller preget av omsetningssvikt, har de fleste seriøse og godt etablerte nettbutikker gjort det svært godt. Spesielt dagligvarebransjen og byggebransjen har hatt en enorm oppsving. Men også innenfor andre bransjer som interiør, bokbransjen, sko- og klesbransjen m. fl. så opplever kundene våre en betydelig omsetningsøkning. 

Omsetningen i netthandelen i Norden har vært jevnt økende de siste årene.  Coronakrisen har nok derfor bare akselerert en vekst som uansett ville kommet. Er det noe kriser medfører, er det hurtig omstilling av samfunnet. Netthandelens eksplosjon er et godt eksempel på dette. 

Vi har gjennomgått tallene fra 5 av våre godt etablerte nettbutikker i 5 ulike bransjer for å se på trenden nå gjennom coronakrisen. Omsetningsmessig så har alle butikkene hatt en høy økning. I snitt har økningen vært på 50% i perioden 15. februar til og med 21. april når man sammenlikner 2020 mot 2019.

Corona revenue
Omsetning i perioden 15. februar til 21. april, 2019 og 2020.

 

Så hvordan kan man vite at denne endringen blir permanent og at ikke all omsetningen går tilbake til de fysiske butikkene etter at krisen er over?

  • Flere større undersøkelser (f. eks. DIBS sin årlige e-handelsundersøkelse) viser at i takt med at omsetningen øker, så er det stadig nye og større grupper av mennesker som får opp øynene for fordelene med netthandel. En stor og viktig del av den årlige omsetningsøkningen er altså at en større del av befolkningen tar i bruk netthandel i hverdagen. 

Vi har gjennomgått tallene fra de samme 5 butikkene, for å se på trenden vedrørende registrering av nye brukere under Coronakrisen:

Nyregistrerte kunder i perioden fra 1. februar til og med 20. april
Sammenlikning av antall nyregistrerte brukere i perioden 1. februar til 20. april for de siste 3 år.

 

Resultatet viser en formidabel økning i antall nyregistrerte kunder fra 2019 til 2020 i samme tidsperiode. Faktisk er økningen på over 300%. Ikke bare handler de eksisterende brukerne mer på nett i perioden, men nye kunder strømmer nå til nettbutikkene. Dersom butikkene klarer å gi dem en god handelsopplevelse, er det grunn til å tro at en stor andel av disse vil bli faste kunder også etter at coronakrisen er over.

En omstilling til digital handel og en helhetlig kjøpsopplevelse på tvers av kanaler og plattformer en helt nødvendig i tiden som kommer. Å ha fokus på netthandel har aldri vært viktigere enn nå.
 

Hvor skal du starte hvis du har fysisk butikk og er en av dem som ikke har etablert nettbutikk enda?

Ikke bli grepet av panikk og ta forhastede beslutninger. Mange kaster seg nå på enkle løsninger som er tilnærmet gratis, for å kunne omsette på nett raskest mulig. Husk imidlertid at det å ha en vare og en betalingsløsning på nett ikke er ensbetydende med å omsette. Det er også sånn at ingenting er gratis. All den tid du legger ned i å lære plattformer, integrere systemer og legge inn alle varedata utgjør også en betydelig kostnad. Det er viktig at de valgene du gjør nå, er noe du kan bygge videre på også i årene som kommer.
Netthandel er sammensatt og kundenes krav til vareinformasjon, redaksjonell informasjon og kjøpsopplevelse er skyhøye, sammenliknet med situasjonen for bare et par år siden.
Vi mener derfor det er lurt å ta seg tid til en pust i bakken og legge opp en digital strategi før du går i gang. Det vil avgjøre hva slags løsning du bør gå for, hvilket varesortiment du skal prioritere, hvordan du skal jobbe og hvilke kanaler du skal markedsføre deg i. 

Start med å stille deg selv følgende spørsmål: 

  • Hvilken handleopplevelse og hvilket vartsortiment er det jeg ønsker å tilby kundene mine på nett? Hvordan skal nettbutikken spille sammen med en eventuell fysisk butikk?
  • Hvem er konkurrentene mine og hva tilbyr dem på nett? Hvordan kan jeg skille meg fra disse med de samme varene uten å kun konkurrere på pris?
  • Hvor og hvordan skal kundene mine finne meg på nett? Og hvordan sikrer jeg at jeg best tar vare på de besøkene jeg får? 
  • Hvor mye tid og ressurser har jeg tilgjengelig til å jobbe med dette? Hva kan jeg selv og hva må jeg kjøpe meg av hjelp fra andre? 
  • Hvilke funksjoner må den tekniske løsningen min tilby og hva trenger jeg å skreddersy for å skille meg fra konkurrentene mine?
  • Hvordan holder jeg rede på logistikken og kundekommunikasjonen når jeg nå får flere salgskanaler enn tidligere? 
  • Hvordan sørger jeg for at nettbutikken blir en økonomisk suksess? Hva tjener jeg på varene mine etter at markedsføring, gebyrer mot betalingsløsninger etc. er betalt? 

 

Hva betyr dette for deg som har drevet nettbutikk en stund? 

Dette er både en stor mulighet og en potensiell utfordring. På en side så vil den totale omsetningen på nett fremover bli større og potensialet ditt øker tilsvarende. Samtidig blir konkurransen naturlig nok også skjerpet.

  • Du har sannssynligvis fått flere konkurrenter de siste månedene som har mange av de samme produktene til de samme prisene som deg. Det er nok også flere som konkurrerer om de samme søkeordene og kommer med liknende budskap.
  • Det betyr at du må jobbe med å gjøre handleopplevelsen stadig bedre, skille deg fra resten med bedre / mer redaksjonelt innhold og bli enda bedre på den digitale markedsføringen!


Vi vil gjerne høre fra deg!

Ta kontakt hvis du tenker på å enten etablere nettbutikk, eller videreutvikle ditt eksisterende konsept. Sjansen er stor for at en av våre konsulenter har jobbet med samme eller tilsvarende problemstilling som det du sitter med. Da er sjansen også stor for at vi kan bistå deg til en raskere, mer effektiv og mer lønnsom løsning. Ta kontakt for en uforpliktende prat!

Telefon: 920 28 082
E-post: post@nymedia.no